Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Ostolakko on uusi musta. Älä osta mitään -kampanja haastaa kulutushuuman!

Ostolakko on uusi musta. Älä osta mitään -kampanja haastaa kulutushuuman!

Perjantaina 27.11. vietetään Luonto-Liiton Älä osta mitään -päivää. Kampanja haastaa Black Friday -ilmiön kestämättömän kulutusjuhlan ja herättelee meitä todellisuuteen. Ylikuluttaminen johtaa metsäluonnon köyhtymiseen, luonnon monimuotoisuuden vähenemiseen, sekä luonnonvaraisten lajien elintilan kaventumiseen. Nyt tarvitaan toimia niin päättäjiltä kuin kansalaisilta. Tärkeintä olisi kysyä itseltään, mikä saa ostamaan ja miksi, mitkä asiat tuovat oikeasti onnea - ja pysyvää sellaista?

Älä osta mitään -päivää on vietetty Suomessa jo vuodesta 1993, mutta se on valitettavasti yhä ajankohtainen. Vaikka suomalaisten elämäntapojen ilmastovaikutuksia pitäisi rajusti leikata, kotitalouksien hiilijalanjälki on edelleen kasvussa. Maailman ylikulutuspäivää vietettiin 22.8. - yli kolme viikkoa myöhemmin kuin vuonna 2019. Pandemiakriisi on osoittanut, että kulutuksen muuttaminen on mahdollista lyhyessäkin ajassa, kun on pakko. Johdonmukaiset poliittiset päätökset ja kansalaisten oma toiminta ovat kuitenkin kriisiä toivottavampia ratkaisuja ympäristöongelmiin.

“Vastuullinen kuluttaminen on kaikkien asia”, Älä osta mitään -päivän koordinaattori Riina Pippuri sanoo. “Kuluttamiseen perustuva kulttuurimme on kestämätöntä ja sen vaikutukset ympäristölle ja luonnolle katastrofaalisia. Kuluttaminen ei tee meistä myöskään onnellisia, päinvastoin. Nyt olisi hyvä aika pysähtyä ja kysyä, millaisen tulevaisuuden haluamme lapsillemme? Kasvatammeko heidät osaksi kulutuskulttuuria vai kohti kestävämpiä arvoja?”

Nuorten suurimpia huolenaiheita on ilmastonmuutos. Moni nuori elää ristiriidassa, jossa yhtäältä koetaan ilmastohuolta ja toisaalta halutaan olla mukana kulutuskulttuurissa hankkimalla tuotteita, joita muillakin on.

“Nuoren on tärkeää voida kokea, että aikuiset ottavat vastuun hiilijalanjäljen kohtuullistamisesta. Samaan aikaan perheessä voidaan luoda ilmapiiriä, jossa yhteisen tekemisen keskiöön nousevat muut kuin kuluttamiseen perustuvat asiat, kuten luonnossa liikkuminen ja vaikka kirjojen lukeminen”, Riina Pippuri sanoo.

Haastamme nyt kaikki miettimään omia kulutustottumuksiaan tavaran, ruoan, asumisen ja liikkumisen suhteen sekä niiden vaikutuksia ympäristöllemme.  ÄOM-kampanjan ostolakkoon osallistuminen on kannanotto luonnon, ilmaston ja kestävän tulevaisuuden puolesta. Tänä vuonna emme voi järjestää ÄOM-tapahtumia, mutta sanomaa voi jakaa mm. sosiaalisen median kanavissa.

Älä osta mitään -päivä sosiaalisessa mediassa:

facebook.com/alaosta
facebook.com/events/415190422799673