Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tule mukaan sarjakuvaretkelle Itämeren rannoille!

Tule mukaan sarjakuvaretkelle Itämeren rannoille!

Oletko kiinnostunut ympäristöaktivismista ja piirtämisestä? Haluatko oppia lisää Itämerestä ja sen tilanteesta? Tervetuloa mukaan Luonto-Liiton Itämeriryhmän ja Suomen Sarjakuvaseuran yhteisille sarjakuvaretkille merenrannoille!

Ilmoittautuminen sarjakuvaretkille on nyt auki! Retket on suunnattu 16-29-vuotiaille, jotka ovat kiinnostuneita ympäristövaikuttamisesta ja piirtämisestä. Retkelle tarvitset mukaan omat piirustusmateriaalit, kuten paperia, lyijykyniä ja pyyhekumin. Sarjakuvat voi toteuttaa myös itselle sopivalla tekniikalla, kuten esimerkiksi vesiväreillä ja tusseilla. Osallistuminen retkelle on maksutonta.

Retkillä tutustutaan Itämeren ekosysteemiin ja opitaan ihmisen vaikutuksista meriluontoon. Retken aikana tuotetaan sarjakuvia retkellä havaituista asioista ja ilmiöistä ulkona paikan päällä piirtäen. Osallistujat saavat ohjausta Luonto-Liiton ohjaajalta ja opastusta luonnon havainnointiin ja sarjakuvan tekniseen toteutukseen piirtäen ja maalaamalla Sarjakuvakeskuksen opettajalta. Sarjakuvan perusteet ja käsikirjoittamisen taidot tulevat osallistujille tutuksi ja auttavat ilmaisemaan osallistujien tarinoita Itämeren rannoilta.

Retkipäivät, retkikohteet ja aikataulut:

Sarjakuvaretki 18.7.2020 Nuottaniemi, Uutela Helsinki / Kallioranta klo 13-15

Sarjakuvaretki 25.7.2020 Särkkäniemi, Uutela Helsinki / Maankohoamisranta klo 13-15

Sarjakuvaretki 15.8.2020 Pikku-Kallahti, Vuosaari Helsinki / Hiekkaranta klo 13-15

Sarjakuvaretki 22.8.2020 Vanhankaupunginlahti,  Helsinki / Ruovikkoranta klo 13-15

Ilmoittautuminen: https://forms.gle/DgZs23CuiBu2XcQt7

Voit ilmoittautua halutessasi kaikille retkillä tai valita sinulle sopivan päivämäärän. Lisätietoja retkikohteista, yhteisestä tapaamispaikasta, sinne saapumisesta ja  lähetetään osallistujille ennen retkeä sähköpostitse. Yhteiset retket järjestetään koronavirukseen liittyvät suositukset huomioiden. Ryhmässä on max. 15 osallistujaa.

Tietoa Uutelasta:

“Uutelan alue on luonnonhistoriallisesti ja geologisesti mielenkiintoinen. Monipuoliseen ja Helsingin oloissa harvinaiseen merenrantakasvillisuuteen voit käydä tutustumassa alueen itäreunalla olevassa Särkkäniemessä. Siellä ovat myös Uutelan mielenkiintoiset laguunilahdet, jotka kertovat jääkauden jälkeisestä maan hitaasta kohoamisesta.”

“Kallahdenniemi työntyy etelään keskeltä Vuosaarta Itä-Helsingissä. Niemellä on vanhoja huviloita, asuintaloja, uimarantoja, ulkoilualueita sekä luonnonsuojelualueita: Kallahden harju ja rantaniityt. Vanhimmat rakennukset ovat kalastajatorppia. 1800-luvun lopulta lähtien niemelle on rakennettu kesähuviloita, ja nykyään monet rakennukset ovat ympärivuotisessa käytössä. Kallahden harju sijaitsee niemen tyvessä, ja sitä luonnehditaan Helsingin hulppeimaksi harjuksi.”

Tietoa Vanhankaupunginlahdesta:

Vanhankaupunginlahti on ainutlaatuinen luonto-, kulttuuri- ja ulkoilualue lähes Helsingin sydämessä. Ruovikkoinen merenlahti on kansainvälisesti merkittävä lintuvesi, jota ympäröivät monimuotoiset, osin luonnontilaisen kaltaiset metsät. Alueella elää useita uhanalaisia tai harvinaisia lintu-, hyönteis-, lepakko- ja kääpälajeja. “

Toimintaa on tukenut Suomen Luonnonsuojelun Säätiön Itämerirahasto.

Sarjakuva: Ina Rosberg

« joulukuu 2020 »