Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / Luonto-Liitto on huolissaan kestävän tulevaisuuden kasvatuksen asemasta perusopetuksessa

Luonto-Liitto on huolissaan kestävän tulevaisuuden kasvatuksen asemasta perusopetuksessa

Luonto-Liitto tiedottaa 3.9.2010

Lausunto Opuetus- ja kulttuuriministeriön Perusopetuksen yleiset valtakunnalliset tavoitteet ja perusopetuksen tuntijako -työryhmälle

ASIA: Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistaminen

Luonto-Liitto kiittää lausuntomahdollisuudesta ja esittää seuraavaa:

Luonto-Liitto on huolissaan kestävän tulevaisuuden kasvatuksen asemasta perusopetuksessa

Kestävän tulevaisuuden haaste perusopetukselle

Työryhmä on kartoittanut toimintaympäristön keskeisiä muutoksia ja tulevaisuuden osaamistarpeita. Näissä haasteissa työryhmä nostaa esiin ilmastonmuutoksen, väestönkasvun ja ympäristön tilan muutokset.

Yhdymme tähän työryhmän käsitykseen: ymmärrys ilmaston lämpenemisestä, luonnon monimuotoisuuden heikkenemisestä ja niiden taustalla olevasta luonnonvarojen ylikulutuksesta asettaa haasteen tulevaisuuden perusopetukselle. Yhteiskuntamme ja ihmisten hyvinvoinnille tulisi löytää kestävä pohja, jonka perustan muodostaa uudelleen ajateltu luontosuhde. Tämä on välttämätön edellytys ympäristövastuullisen yhteiskunnan rakentamiseksi.

Vastuu kestävästä tulevaisuudesta tulisi nostaa perusopetuksen tavoitteisiin

Ympäristön tilan heikkenemisen ja ilmastonmuutoksen asettamat haasteet eivät näkemyksemme mukaan näy riittävästi esitetyissä perusopetuksen tavoitteissa. Ne uhkaavat jäädä opetuksessa vain yhden oppiainekokonaisuuden varaan. Tämä jättäisi kestävän kehityksen kasvatuksen liian vähäiselle huomiolle haasteen vakavuuteen nähden.

Esitämme, että kestävän elämäntavan taidot lisätään perusopetuksen tavoitteisiin eli kansalaisen taitoihin ja huomioidaan läpäisevänä periaatteena opetuksessa ja koulun arjessa.

Perusopetuksen tulisi mahdollistaa oppilaiden liikkuminen ja osallistuminen lähiympäristössä

Kestävä elämäntavan pohjan luo kestävä luontosuhde. Tekeminen, kokeminen ja ulkona oppiminen erityisesti perusopetuksen 1.–7. -luokalla on keskeistä omakohtaisen luontosuhteen kehittymiselle.

Luonnon arvon ja monimuotoisuuden merkityksen ymmärrys edellyttää yhtäältä tietoa lajeista ja luonnon toiminnasta, mutta myös kokemuksia monimuotoisessa luonnossa. Kokemuksellinen oppiminen perusopetuksessa edellyttää aikaa ja mahdollisuuksia ulkona tapahtuvaan opetukseen. On esitetty painava huoli siitä, että enemmistö lapsista ja nuorista ei liiku riittävästi luonnossa: elämykset luonnossa myös tukevat lasten ja nuorten tasapainoista kasvua.

Esitämme, että koulun kestävän tulevaisuuskasvatuksen tulisi tarjota myös mahdollisuuksia vaikuttaa omaan lähiympäristöön. Opettajat ja kouluyhteisö ovat avainasemassa oppimisympäristön järjestämisessä lasten ja nuorten osallisuutta ja lähiympäristöön kiinnittymistä edistäväksi.


Luonto-Liitto ry

Pääsihteeri Leo Stranius
puh. 040 754 7371, leo.stranius(at)luontoliitto.fi

Lisätietoja:
Ympäristökasvatuspäällikkö Malva Green
puh. 044 045 8898, malva.green(at)luontoliitto.fi

kuuluu seuraaviin kategorioihin: ,