Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / Kertakäyttökulttuurin ja ydinvoiman kritiikki veivät voittoon Mainoskupla-kilpailussa

Kertakäyttökulttuurin ja ydinvoiman kritiikki veivät voittoon Mainoskupla-kilpailussa

Ydinvoimakriittinen, huumoriin vetoava videotyö Ydinlinja on palkittu ammattilaissarjan voittajana Luonto-Liiton ja Voima-lehden järjestämässä vastamainoskilpailussa.

Luonto-Liitto tiedottaa 26.11.2009

”Päättäjä, vedä tiukkaa ydinlinjaa”, kehottaa mainosvideon viettelijätär myöhäisiltojen tv-mainoksista tutulla tyylillä. Työn takana on Vastamainostoimisto 101 -ryhmä, joka osallistui menestyksekkäästi kilpailuun myös viime vuonna.

– Ydinvoima on herkullinen vastamainosaihe. Ajatus siitä että meillä olisi tänään oikeus päättää miljoonan vuoden kuluttua syntyvien elollisten hyvinvoinnista on niin järjettömän absurdi, ettei aiheen käsittelyssä voi mitenkään vetää överiksi, Ydinlinjan ohjannut Yakup Albekoglu sanoo.

Ammattilaissarjan toiseksi ja yleisön suosikiksi valittiin Joona Heiskasen, Lauri Bremerin ja Terhi Adlerin julistetyö Hullujen päivät. – Työn idean saimme heti, mutta toteutusta piti miettiä, Lauri Bremer kertoo. Ulkoasun työryhmä halusi pitää mahdollisimman uskollisena esikuvalleen.

Kolmossijan ammattilaissarjassa vei Antti Saastamoisen pikavippi-mainoksia parodisoiva juliste Vilppi.

Avoimen sarjan taso kova

Mainoskuplan avoimen sarjan voitti Jenni Valon, Tytti Halosen ja Anu Toivolan juliste Ateria Trash. – Tarkoituksemme oli puuttua kriittisesti viherpesuun, ihmisten passiivisiin ravintotottumuksiin kuluttajina sekä kertakäyttökulttuuriin, tekijät kertovat.

Avoimen sarjan kakkossijalle ylsi Janne Kuntun ilkikurinen juliste Erilainen lahja, jonka sivallus osuu poliitikkojen rahankeruun ja lehmänkauppojen suuntaan.

Kolmossijan sai Samuel Kohtalan, Jussi Salosen ja Jesse Liskolan MIL, jolla tekijät halusivat haastaa katsojan arvoimaan kriittisesti, onko sotateollisuuden tukeminen oikeasti tarkoituksenmukaista.

Mainoskuplan tuomaristo luonnehti amatööritöiden tasoa ”positiiviseksi yllätykseksi” verrattuna ammattilaissarjaan, jolta tuomaristo olisi kaivannut lisää särmää. – Töissä vetosivat eniten oman arvomaailmani mukaiset vastamainokset, muun muassa McWaste-työlle lämmennyt sarjakuvataiteilija Milla Paloniemi sanoo.

Selkeät suosikkiaiheet

Tämän vuoden kilpailuun osallistui ennätysmäärä töitä. Reilun 150 työn joukossa oli niin alan ammattilaisten, opiskelijoiden kuin nuorempien koululaisten vastamainoksia. Aiheista suosituimmiksi nousivat BigBrother, McDonald’s, Coca-Cola sekä matkapuhelinoperaattorit.

– Aiheiden kirjossa olisi toivomisen varaa. Käsintehdyt jutut ja raikkaat ideat erottuivatkin edukseen. Maailmallakin itse piirrettyjä töitä osataan arvostaa, valokuvataiteilija Elina Brotherus arvioi.

Brotheruksen ja Paloniemen ohella kilpailua tuomaroivat Voima-lehden AD ja valokuvaaja Klaus Welp sekä Luonto-Liiton www-suunnittelija, tutkija Susanna Neiglick. Tuomarit valitsivat molemmista kilpailusarjoista kolmen kärjen. Lisäksi yleisö valitsi nettiäänestyksessä omat suosikkinsa.

Mainoskupla-kilpailu on osa Älä osta mitään -päivän kampanjaa. Jo perinteeksi muodostuneen kansainvälisen teemapäivän tarkoituksena on haastaa ihmiset punnitsemaan jokapäiväisiä valintojaan viettämällä vuorokausi hankkimatta tavaraa ja käyttämättä rahaa. Suomessa Älä osta mitään -päivää vietetään joulusesongin keskellä huomenna perjantaina 27. marraskuuta. Teemapäivään liittyviä tempauksia järjestetään eri puolilla Suomea.

Lisätiedot:

Kilpailun nettisivut, mm. kattava lista voittajatöistä: www.mainoskupla.fi

Älä osta mitään -päivä: www.alaosta.fi

Vuoden 2009 voittajatöiden painolaatuisia kuvia on ladattavissa osoitteesta www.mainoskupla.fi/pressi.html

Liisa-Maija Aukia, Luonto-Liiton tiedottaja
liisa-maija.aukia(at)luontoliitto.fi, 044 075 5635

Nelli Turunen, Älä osta mitään -päivän koordinaattori
nelli.turunen(at)luontoliitto.fi, 044 338 1543