Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Tiedotteet / Älä osta mitään –päivänä 30.11. kannustetaan huuhtelemaan ajatuksia

Älä osta mitään –päivänä 30.11. kannustetaan huuhtelemaan ajatuksia

Luonto-Liitto tiedottaa 23.11.2007

Marraskuun viimeisenä perjantaina 30.11. vietetään perinteikästä Älä osta mitään –päivää. Jatkuvan kulutuksen ihanteen kyseenalaistava teemapäivä pureutuu tämän vuoden kampanjassa mainonnan luomiin harhakuviin ja kannustaa ihmisiä särkemään ulkopuolelta syötetyt mielikuvat. Sloganilla ”Älä osta mielikuvaa – huuhtele ajatuksesi” haastetaan ihmiset tarkastelemaan todellisuuden ja mainosmaailman välistä ristiriitaa ja miettimään, saako ostamalla todella sen, mitä oli ajatellut saavansa.

Kampanja rohkaiseekin kaikkia hyväksymään itsensä sellaisena kuin on mainosten harhakuviin pyrkimisen sijaan. Tämän vuoden kohderyhmänä ovat nuoret, jotka ovat erityisen haavoittuvaisia mainonnan luomille mielikuville. Harhakuvat koskevat kuitenkin kaikkia ihmisiä ikään katsomatta. Uusia kohderyhmiä tavoitellaan erityisesti verkkokampanjan avulla.

Uusittujen verkkosivujen lisäksi kampanja on levittäytynyt verkkoyhteisöihin: päivän MySpace-sivuilla (www.myspace.com/alaosta) voi tavata sekä artisteja että muita päivästä kiinostuneita ihmisiä, ja Facebookin Suomen Älä osta mitään –päivän profiilissa ja tapahtumassa kohtaavat niin tutut kuin tuntemattomatkin. Älä osta mitään -päivän sivuilla lanseerataan myös joulukuussa avattava Floobs-tv-kanava, jonka kautta voi katsoa teemapäivään liittyvää liikkuvaa kuvamateriaalia.

Verkon lisäksi teemapäivä näkyy totuttuun tapaan kaduilla, toreilla, kauppakeskuksissa ja museoissa. Paikkakuntakohtaiset tapahtumat voi tarkastaa päivän verkkosivuilta ensi viikon aikana.

Älä osta mitään -päivänä on tarkoitus viettää vuorokausi hankkimatta tavaraa ja käyttämättä rahaa. Tällä tavoin saa mahdollisuuden punnita jokapäiväisiä ostovalintojaan, hallita ostoimpulssejaan ja muuttaa käyttäytymistään pysyvästi ekologisemmaksi. Lisäksi teemapäivä haastaa ihmiset tarkkailemaan ja analysoimaan, miten monin tavoin mainosmaailma vaikuttaa omaan kulutukseen.

Kulutuskriittisen teemapäivän järjestää tänä vuonna Luonto-Liitto yhdessä Natur och Miljön, Maan ystävien, Vasemmistonuorten, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden, Keskustanuorten ja Svensk Ungdomin kanssa. Kampanjan visuaalisessa suunnittelussa ja toteutuksessa on avustanut Adbusters Finland.

Lisätietoja

suomeksi:

Hanna Kaisa Hellsten, ympäristöpoliittinen sihteeri, Luonto-Liitto, 044 257 0174, hanna.hellsten_ät_luontoliitto.fi

Marianne Mäkinen, Älä osta mitään -päivän koordinaattori, Luonto-Liitto, 044 0155963, marianne.makinen_ät_luontoliitto.fi

på svenska:

Sandra Nyholm, Natur och Miljö rf. , (09) 61222926, sandra.nyholm_ät_naturochmiljo.fi

Teemapäivän uusitut sivut löytyvät osoitteesta http://www.äläosta.fi/