Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Hae mukaan Reaktiiviseen ekokriisitaidepajaan!

Hae mukaan Reaktiiviseen ekokriisitaidepajaan!

Hyödynnä taideaktivismin luovaa muutosvoimaa ilmastonmuutoksen selättämiseksi! Luonto-Liitto on mukana Youth Learning Through Arts -hankkeessa, jossa tarjotaan nuorille taidetyöpajoja ja koulutetaan taidekasvattajia ja nuorisotyöntekijöitä Suomessa, Puolassa ja Sloveniassa. Hanketta rahoittaa Erasmus+ -ohjelma.

Hei 18-29 -vuotias!

Vuosikymmeniä kestänyt hidastelu jatkuu, vaikka ilmasto- ja ekokriisin vaikutukset näkyvät ympäri maailman ja ratkaisut jo tunnetaan. Tämän hetkiset tekemättä jättämiset ja teot määrittelevät planeetan elinkelpoisuuden tulevaisuudessa.

Ilmastokatastrofin pysäyttämisessä tarvitaan kaikkia keinoja ja tekijöitä! Taiteella on mahdollista epäsuoran ovelasti vaikuttaa, aiheuttaa tunnereaktioita ja jopa muuttaa ajattelua ilmastokysymyksissä. Tule mukaan muuttamaan turhautuminen toiminnaksi ja konkreettisiksi taideteoiksi.

Hyödynnä taideaktivismin luovaa muutosvoimaa ilmastonmuutoksen selättämiseksi!

Työpajoissa toteutetaan ajankohtaiseen ilmastokriisin teemaan tai polttaviin kestoaiheisiin liittyviä nopeita taiteellisia reagointeja ja kannanottoja, jotka esitellään julkitiloissa ja/tai somessa. Teos voi olla esim. performanssi, tanssiesitys, sarjakuva, valokuva tai sisältö sosiaaliseen mediaan, käsitetaideteos tai meemi. Työpajat ohjaa ilmastoaiheita taideaktivismin keinoin käsitellyt ja tieteellisesti tutkinut taiteilija-tutkija Sonja Salomäki.

Osallistujilta toivotaan etukäteisperehtymistä itseä kiinnostavan ilmastoteeman faktoihin ja ristiriitaisuuksiin, joita tullaan hyödyntämään työpajan taiteessa. Taidetekojen kriittinen näkökulma kohdistuu erityisesti päättäjiin ja vallankäyttäjiin kuluttajakansalaisten sijaan.

Työpajat toteutetaan:

la 21.8. klo 12-15 Helsingissä

la 25.9. klo 12-15 Jyväskylässä

Lisätietoa ja hakemukset 5.8. mennessä: laura.haikonen@luontoliitto.fi

Lähetä Lauralle yhteystietosi (nimi, syntymävuosi, sähköposti ja puhelinnumero), haluamasi työpajan ajankohta ja 1-2 kappaleen vastaus kysymyksiin:

1) Miksi haluat osallistua työpajaan?

2) Mikä ilmastoteema kiinnostaa sinua ja miksi?

Osallistuminen on maksutonta ja matkakulut korvataan.

Työpajat ovat osa Youth Learning Through Arts (YLTA) -hanketta, joka tarjoaa nuorille taidetyöpajoja ja kouluttaa taidekasvattajia ja nuorisotyöntekijöitä Suomessa, Puolassa ja Sloveniassa. Hanketta rahoittaa Erasmus+ -ohjelma.