Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Metsien ilmastovaikutukset tulee arvioida rehellisesti

Metsien ilmastovaikutukset tulee arvioida rehellisesti

EU:n ympäristökomitean näkemystä on pidetty pettymyksenä ja suurena epäoikeudenmukaisuutena.

Ympäristökomitean äänestystulos on herättänyt runsaasti keskustelua ja asiaan on ehtinyt ottaa kantaa ympäristöministeri Tiilikaisen lisäksi mm. Anneli Jäätteenmäki ja Nils Torvalds sekä MTK. Kohdellaanko Suomea sitten kamalan epäreilusti jos syksyn päätöksenteossa menee läpi komitean näkemys siitä, että metsien käytön ilmastovaikutusten arvioinnin tulisi perustua historialliseen tarkasteluun?

No ei. Kyse on siitä, että metsien käytön ilmastovaikutuksia pyritään arvioimaan aiempaa paremmin, vaikka nyt esitetty arviointitapa ei sekään huomioi esimerkiksi biopolttoaineiden käytöstä jo ennen vuotta 2000 syntynyttä hiilinielujen pienenemistä. Kasvavat metsät sitovat ilmakehän hiiltä ja Suomen hallituksen kaavailut hakkuiden lisäämiselle pienentävät tätä hiilinielua vähintään kymmeniksi vuosiksi eteenpäin. Hallituksen suunnitelmat uhkaavat hiilinielujen lisäksi metsien monimuotoisuutta, jonka heikkenemiskehitystä Suomessa ei ole onnistuttu pysäyttämään kansainvälisistä sitoumuksista huolimatta. Useat tutkijat (Tutkijoiden julkinen kirje) ovat tuoneet esiin huolensa hallituksen suunnitelmista ja todenneet, että toteutuessaan puunkäytön ja hakkuiden lisääminen kiihdyttää ilmastonmuutosta ja heikentää luonnon monimuotoisuutta. Ilmastonmuutoksen torjumiseksi hiilinieluja tulisi maailmanlaajuisesti vahvistaa, jotta Pariisin lämpötilatavoitteesta estää ilmaston lämpeneminen yli kahden asteen voidaan pitää kiinni.

Suomen hallitus on ottanut ison tietoisen riskin laittaessaan ilmastopolitiikassa lähes kaiken yhden kortin varaan. Suomi lobbaa puupäisesti ja lyhytnäköisesti laskentasääntöjä, jotka mahdollistaisivat ylimitoitetut hakkuut, ilman että niiden ilmastovaikutusten kompensoimiseksi tarvitsisi tehdä mitään.

EU:n ja Suomen tulisi näyttää esimerkkiä muulle maailmalle ja ajaa läpinäkyviä ja rehellisiä metsien käytön laskentakäytäntöjä. Suomi sai aivan ansaitusti näpeilleen. Toivottavasti Euroopan parlamentti ja viime kädessä EU-ministerit eivät taivu Suomen painostukseen.

Kuva: Susanna Soisalo