Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Metsäryhmän mielenosoitus alkaa 20.9. Stansvikissä

Metsäryhmän mielenosoitus alkaa 20.9. Stansvikissä

Rakennustyöt Stansvikin arvokkaalla metsäalueella ovat alkamassa. Kaadetaan kaava -aktiivit osoittavat mieltään paikan päällä.

Luonto-Liiton metsäryhmän aktivistit vastustavat Helsingin Laajasalossa sijaitsevan luontoalueen, Stansvikin, rakentamista. Maanantaina 20.9.2021 järjestetään kaadettavien puiden katselmus, jonka jälkeen hakkuut voivat alkaa milloin vain. Ensimmäisessä vaiheessa valmistellaan tulevan puistoalueen rakentamista ja tehdään huoltoväylät ja parkkipaikka. Puistotöiden tieltä raivataan arvokasta luonnonmetsää. Aktivistit vaativat, että metsä ja sen monimuotoinen luonto säästetään ja ovat siksi paikalla todistamassa Stansvikin rakentamisen alkuhetkeä.

Stansvikissä on korvaamattoman arvokasta ikimetsää, joka täyttää ja ylittää METSO-ohjelman (Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden toimintaohjelma) I-luokan kriteerit. Alueelta löytyy useita lain suojaamia uhanalaisia luontotyyppejä ja lajeja, yli 300- vuotiaita puita ja kulttuurihistoriaa.

”Elämme keskellä biodiversiteettikriisiä. Näin hienojen metsäkohteiden tuhoaminen rakentamisen tieltä ei yksinkertaisesti ole hyväksyttävää. Rakentaminen tulee siirtää jo rakennetuille alueille. Vaihtoehtoja on. Tuhottua luonnonmetsää ei saada koskaan takaisin”, toteaa kampanjan aktiivi Aino Juvonen.

Euroopan Unionin biodiversiteettistrategian mukaan kaikki luonnontilaiset ja luonnontilaisen kaltaiset metsät tulee suojella. Määritelmästä riippuen Etelä-Suomessa näitä on jäljellä arviolta enää n. 5-15 % metsämaasta. Kaupunkien laitamilla metsät ovat säästyneet metsätaloudelta, ja ovatkin siksi luonnoltaan hyvin arvokkaita Etelä-Suomen mittakaavassa. Metsillä on myös tärkeä rooli niin ilmastonmuutoksen hillinnässä kuin siihen sopeutumisessa, ja ihmisten hyvinvoinnin kannalta.

”Aidosti kestävä kaupunki suojelee luonnon monimuotoisuutta ja huomioi sen niin kaupunkistrategiassaan kuin toiminnan tasolla. Kyse on myös ihmisten hyvinvoinnista. Helsinki tunnetaan vihreänä kaupunkina, mutta moni muuttaa tällä hetkellä täältä pois viheralueiden tuhoamisen takia”, kommentoi Luonto-Liiton metsävastaava, Reija Mikkola.

Kaadetaan kaava, ei metsää -kampanjan tavoitteena on, että arvokkaisiin metsiin rakentamista osoittavat kaavat uusitaan ja uusien kaavojen valmistelu lopetetaan. Stansvik on ikävä kyllä vain yksi lukuisista hakkuu-uhan alla olevista metsäkohteista Helsingissä. Muita kohteita ovat muun muassa Honkasuo, Matokallio, Riistavuori, Kumpulanmäki ja Kivikonlaita.

Allekirjoita kuntalaisaloite Helsingin luonnon monimuotoisuuden puolesta: www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/18637

Aino Juvonen
Kaadetaan kaava, ei metsää -kampanja