Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Metsäkanalintulausunto maa- ja metsätalousministeriölle

Metsäkanalintulausunto maa- ja metsätalousministeriölle

Luonto-Liiton lausunto elokuussa 2017
Metsäkanalintulausunto maa- ja metsätalousministeriölle

Teeret. Kuva: Craig Jones

Maa- ja metsätalousministeriölle Viitaten lausuntopyyntöönne Dnro 1401/01.03/2017

Luonto-Liitto kiittää lausuntopyynnöstä ja toteaa seuraavaa. On hyvä että taantuvien ja uhanalaisten lajien metsästystä rajoitetaan. Metsäkanalintukannat ovat vähentyneet jo pidemmän aikaa. Samanlainen kehitys on ollut havaittavissa myös monilla vesilinnuilla, jotka kuuluvat riistalajeihin. Luonto-Liitto esittää että myös uhanalaisille riistavesilinnuille, joihin kuuluvat erittäin uhanalaiset heinätavi, tukkakoskelo, jouhisorsa, punasotka, tukkasotka, nokikana sekä vaarantuneet haapana, metsähanhi, isokoskelo ja haahka asetetaan vastaisuudessa pyyntirajoituksia. Lisäksi erittäin uhanalaiset lajit tulee rauhoittaa kokonaan. Ruotsissa heinätavi, punasotka, jouhisorsa ja nokikana ovat rauhoitettuja.

Riekon metsästyksen kieltäminen Ylä-Lappia lukuun ottamatta on oikean suuntainen. On kuitenkin huomioitava että myös Ylä-Lapin riekkokanta on todettu olevan keskimääräistä vuotta heikompi. Metsästyksen kieltäminen alueella parin vuoden ajaksi vähentäisi metsästyksen aiheuttamaa lisäkuolleisuutta ja lisäisi pesivien riekkojen määrää.

Riekon ansapyyntiä ei ole huomioitu esityksessä. Ylä-Lapissa käytössä oleva riekon ansapyynti on jäänne entisajoilta joka ei vastaa nykyistä vaatimusta turhan kärsimyksen aiheuttamisesta eläimille. Ansaan jäätyään riekko kuristuu kuoliaaksi. Vastaava lopetusmenetelmä ei ole sallittu muille eläinlajille Suomessa. Lisäksi ansojen käyttöä ei ole rajoitettu, joten yhdellä pyytäjällä saattaa olla maastossa satoja ansoja viritettynä. Luonto-Liitto esittää että riekon ansapyynti tulisi kieltää.

Urosteeren talvimetsästys kiellettiin 1980-luvulla mutta pyyntimuoto lisättiin uudelleen metsästysasetukseen vuonna 2014. Koska pyynti kohdistuu tuottavaan osaan teerikannasta talvimetsästystä ei vastaisuudessakaan tule salllia.

Leo Stranius, toiminnanjohtaja, Luonto-Liitto ry

Lisätiedot: Christa Granroth, Luonto-Liiton suurpetojaosto, c.granroth@gmail.com