Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Lunastakaa lupaukset -ilmastomielenosoitus

Lunastakaa lupaukset -ilmastomielenosoitus

Lauantaina 5.3. klo 14 Helsingissä Eduskuntatalon edessä osoitetaan mieltä.
Lunastakaa lupaukset -ilmastomielenosoitus

Kuva: Unto Ikkala

Luonto-Liitto on mukana järjestämässä ilmastomielenosoitusta useiden muiden toimijoiden kanssa muistuttaakseen Suomen hallitusta lunastamaan lupaukset lasten ja nuorten paremman tulevaisuuden, tarvittavien päästövähennystarpeiden, luonnon monimuotoisuuden turvaamisen sekä fossiilittoman tulevaisuuden ja rauhan puolesta.

Suomen tulee rakentaa lupausten mukaista fossiilitonta hyvinvointiyhteiskuntaa ja siten myös irtautua venäläisestä fossiilienergiasta. Fossiiliriippuvuus on tuhoisaa ympäristölle ja ihmisoikeuksille. Hallituksen nykyiset toimenpiteet eivät vie Suomea hiilineutraalisuustavoitteisiin ja siksi hallitus on maaliskuun aikana etsimässä viimeisiä tarvittavia keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi.

Kannustetaan hallitusta lunastamaan lupaukset! Kuten 28.2. julkaistu kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n viimeisin raportti kylmäävästi toteaa, aikaa ei ole hukattavaksi!

Lunastakaa lupaukset -ilmastomielenosoitus pidetään lauantaina 5.3. kello 14 Eduskuntatalon edessä Helsingissä. Luvassa on mm. musiikkia ja puheita.

Lapset ja nuoret, vanhemmat ja isovanhemmat, perheelliset ja perheettömät, tulkaa kaikki mukaan ja yhtykää paremman huomisen puolesta!

LÄHDE MUKAAN!

VAATIMUKSEMME:

1. Suomen on asetettava aikataulu fossiilista energialähteistä ja turpeesta luopumiseksi. Energiariippuvuus Venäjästä on katkaistava.

2. Hallituksen täytyy tehdä Ilmastopaneelin ja tutkimuslaitosten vaatimat miljoonan CO2-ekv. tonnin (1 Mt) lisäpäästövähennykset, jotta hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä voidaan saavuttaa.

3. Eduskunnan tulee säätää valtiota ja kuntia velvoittava ilmastolaki, jotta Suomen hiilineutraaliustavoite ja hiilinegatiivisuus sen jälkeen saavutetaan.

4. Hallituksen tulee vaalia Suomen luonnon monimuotoisuutta EU:n biodiversiteettistrategian mukaisesti mm. kieltämällä vanhojen metsien hakkuut.

Mielenosoituksen järjestäjinä toimivat Luonto-Liitto, Suomen luonnonsuojeluliitto, Amnesty International Suomi, Greenpeace, Fridays For Future, Elokapina, Climate Move, Ilmastoisovanhemmat, Maan ystävät, Hiilivapaa Suomi ja PAND – Taiteilijat rauhan puolesta.

Mielenosoituksessa noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita ja kaikenlainen vihapuhe, väkivaltainen kielenkäyttö ja rasismi ovat ehdottomasti kielletty mielenosoituksessa.