Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Kevätseuranta lähti liikkeelle vaihtuvissa säissä

Kevätseuranta lähti liikkeelle vaihtuvissa säissä

Maaliskuu lähti reippaasti käyntiin ensimmäisen Kevätseuranta-viikonlopun merkeissä 29.2.-1.3. Viikonlopun aikana havaintoja tuli pelkästään laulujoutsenista, jotka muuttavatkin jo kovaa vauhtia takaisin Suomeen. Havaintoja tehtiin niin Etelä- ja Keski-Suomessa kuin Etelä-Pohjanmaalla.
Kevätseuranta lähti liikkeelle vaihtuvissa säissä

Kuva: Antti Salovaara

Loppuviikosta lämpötilat laskivat lähelle nollaa koko maassa ja auringonpaiste teki kevättalven säästä mukavan kirpsakan. Saatiin jopa hetkellisesti luntakin. Ilmatieteenlaitoksen kuukausiennusteen mukaan lauhat säät palaavat jälleen eteläiseen Suomeen maaliskuun alussa ja pohjoisen Suomen kylmemmät ilmat lauhtuvat maaliskuun edetessä. Tämä varmasti jouduttaa kevään etenemistä.

Etelä- ja Länsi-Suomessa on Kevätseurantaan ilmoitettu ajankohtaan nähden hyvin varhaisia havaintoja. Alkukevään lintuhavaintoihin lukeutuu ajankohdalle tyypillisten laulujoutsenten lisäksi Helsingissä havaittu kottarainen, Sastamalassa lennellyt kiuru, sekä naurulokit Hangossa.

Hyönteisistä ensimmäisiä havaintoja on saatu kekomuurahaisista, seitsenpistepirkosta, ruostesiiven toukista ja sitruunaperhosista. Kukkien osalta varhaiset leskenlehdet ja sinivuokot on havaittu. Myös ensimmäinen horroksesta herännyt sisilisko on nähty. Pohjoisesta Suomesta ei ole vielä tullut keväthavaintoja lukuun ottamatta kevättalven hangilla esiintyviä ruostesiiven toukkia, joita on bongattu Oulun korkeudelta.

Keväällä luonnon herääminen tapahtuu joskus salakavalasti, varsinkin jos sääolosuhteet heittelevät laidasta toiseen. Seuraava Kevätseuranta -viikonloppu on 14.-15.3. Siihen mennessä saadaan varmasti lisää ensihavaintoja.

Olemme erityisen kiinnostuneita havainnoista, jotka tehdään Kevätseuranta-viikonloppuina, koska ne auttavat muodostamaan kattavan kuvan Suomen keväästä tietyllä ajanhetkellä. Havaintoja voi kuitenkin antaa koska vain ja aina kun jotain uutta tulee vastaan. Tulevasta viikonlopusta eteenpäin kevättä tarkkaillaan joka toinen viikonloppu 6. - 7.6. saakka. Havainnot tallentuvat Luonnontieteellisen keskusmuseon tietokantaan, josta ne ovat saatavilla tutkimuskäyttöön.

Kaikki havainnot ilmoitetaan sähköisellä lomakkeella osoitteessa www.kevatseuranta.fi. Lisäksi lapsille on tarjolla oma Kevätseuranta -kortti, jossa seurataan kolmeatoista helposti tunnistettavaa lajia. Lasten tulostettavat kortit voi lähettää osoitteeseen:
Luonto-Liitto, Itälahdenkatu 22 B (3. krs.), 00210 Helsinki.

Kannustamme jakamaan havaintoja ja keväisiä kuvia myös sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #kevätseuranta ja @kevatseuranta

Lisätiedot:

Malva Green, Luonto-Liiton ympäristökasvatuspäällikkö,

malva.green@luontoliitto.fi

Antti Salovaara, Luonto-Liiton aktiivi,

ans@iki.fi

Kevätseurannan omat sosiaalisen median kanavat:

www.facebook.com/kevatseuranta

www.instagram.com/kevatseuranta

LISÄTIETOA KEVÄTSEURANNASTA 2020

Havainnot:

(4.3.2020)

Laulujoutsen 16

Kekomuurahainen 8

Ruostesiiven toukka 4

Sitruunaperhonen 2

Leskenlehti kukkii 2

Naurulokki 2

Sinivuokko kukkii 1

Sisilisko 1

Kottarainen 1

Kiuru 1

Seitesenpistepirkko 1

Sisilisko talvehtii horrostomalla. Yleensä ensimmäiset sisiliskot lähtevät liikkeelle etelässä jo maalis-huhtikuuss, urokset ennen naaraita. Naaraat seuraavat noin muutama viikko koiraiden jälkeen. Sille kaikkein tärkein ehto elinpaikalle on hyvä auringonottopaikka, joten sen voi usein keväisin talvikankeudessaan havaita kiven päällä lämmittelemässä.

Naurulokki muuttaa takaisin Suomeen jo maaliskuun puolella, yleensä lähempänä loppukuuta. Osa saattaa talvehtia Suomessa kaatopaikoilla. Kun jäät sulavat järvistä, aloittavat ne alueella pesäpaikkojen etsinnän.

Seitsenpistepirkko talvehtii aikuisena ja saattaakin lähteä liikkeelle jo aikaisin kevällää auringon lämmittäessä. Yleensä se lähtee liikkeelle maaliskuun aikana, mutta tämä on paljon riippuvainen sen saamasta lämmöstä. Ikkunan pielissä ja väleissä talvehtivat saattavat lähteä liikkeelle jo aikaisemminkin.