Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / KANNANOTTO: EI LEIKKAUKSIA LUONNOLLE!

KANNANOTTO: EI LEIKKAUKSIA LUONNOLLE!

Luonto-Liitto on tyrmistynyt valtiovarainministeriön suunnitelmista leikata nuorisotyöhön suunnattuja varoja. Tässä maailmantilassa nuorisotyö - etenkin luontoon liittyvä - on viimeinen asia, josta saisi leikata.
KANNANOTTO: EI LEIKKAUKSIA LUONNOLLE!

Kuva: Teemu Saloriutta

Luonto-Liitto on Suomen ainoa lasten ja nuorten oma valtakunnallinen luonto- ja ympäristöjärjestö.

Tarjoamamme lasten ja nuorten luonnonharrastus ja nuorten omaehtoinen ympäristötoiminta ehkäisee syrjäytymistä ja ohjaa kohti aktiivista kansalaisuutta. Luonto-Liitto tarjoaa kanavan nuorille toimia yhteisen ympäristömme ja tänä päivänä erityisesti ilmastonmuutoksen torjunnan puolesta.

Luonto on tullut meitä lähemmäksi vallitsevan koronatilanteen takia. Ympäristöministeriön ja Luonnonvarakeskuksen mukaan neljännes suomalaisista koki luontosuhteensa kehittyneen kevään aikana. Myös viimeisin luontosuhdebarometri osoittaa, että erityisesti nuoret viihtyvät luonnossa.  Luonto-Liiton ydintoimintaan kuuluu lasten ja nuorten luonnonharrastus ja ympäristökasvatus sekä näiden tukeminen.

Nuorten hyvinvointia ei saa uhrata leikkauksilla

"Nuorisotyö tarvitsee vakaata ja pitkäjänteistä tukea. Leikkausten ehdottaminen osoittaa huolestuttavaa välinpitämättömyyttä nuorten tulevaisuutta kohtaan", sanoo Ina Rosberg, Luonto-Liiton puheenjohtaja.

Lähes 80-vuotias Luonto-Liitto tunnetaan luontokerhoista ja -leireistä, retkistä, vaelluksista sekä aktiivisesta toiminnasta luonnon puolesta. Nuoret ovat Luonto-Liiton toiminnan ytimessä ja sen tulevaisuuden voimavara, johon on nyt panostettava erityisesti ilmastomuutoksen uhatessa koko ekosysteemiämme.

”Luonto vahvistaa elämän mielekkyyttä ja sen sisältöä, merkityksellisyyden ja pystyvyyden kokemuksia. Luonto välittää jatkuvuutta ja rakentaa nuoren identiteettiä. Hyvinvoinnin keskeinen lähde on merkityksellisten asioiden tekeminen, ja juuri siihen lasten ja nuorten kansalaisjärjestö Luonto-Liitto ohjaa ja kasvattaa”, sanoo Luonto-Liiton toiminnanjohtaja Anne Porthén.

Luonnossa oleminen ja luontoon liittyvä harrastaminen edistää hyvinvointia ja ehkäisee samalla mielenterveyssairauksia, syrjäytymistä ja yksinäisyyttä. Luonnon hyvinvointivaikutukset tukevat osallistumista, vaikuttamista ja sosiaalista toimintakykyä. Sosiaalisen toimintakyvyn on todettu vahvistuvan luonnossa niin, että se tukee merkityksellisyyden ja pystyvyyden kokemuksia.

Luonto-Liiton keskeinen tehtävä on kasvattaa lapsista ja nuorista aktiivisia ja ympäristövastuullisia kestävän tulevaisuuden kansalaisia.

Lisätietoja:

Anne Porthén, toiminnanjohtaja