Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Ilmastopäästöt on saatava alas pika-aikataululla

Ilmastopäästöt on saatava alas pika-aikataululla

IPCC:n tänään julkaistu raportti ravistelee irti ilmastoapatiasta suorin sanoin. Raportin pääviesti on, että nyt on kiire.
Ilmastopäästöt on saatava alas pika-aikataululla

Kuva: Antti Salovaara

IPCC:n tänään julkaistu erityisraportti käsittelee ilmaston lämpenemistä 1,5 asteen tavoitteen näkökulmasta. Kyseessä on vuosikymmenen tärkein ilmastotieteellinen raportti, joka tarjoaa ilmastotieteen tutkijoiden kattavan arvion siitä, mitä 1,5 asteen globaali keskilämpötilan nousu tarkoittaa ja mitä toimenpiteitä tarvitaan, jotta pysymme tämän rajan alapuolella.

Raportti on karua luettavaa. Sen mukaan aiemmin siedettävänä pidetty kahden asteen lämpeneminen aiheuttaa huomattavasti vakavampia seurauksia, kuin aiemmin on arvioitu, ja sen myötä laajaa yhteiskunnallista tuhoa.

IPCC:n raportti vahvistaa, että päästöt on saatava alas jo aivan lähimpinä vuosina. Päästöt olisi puolitettava vuoteen 2030 mennessä ja saatava nollaan vuoteen 2050 mennessä. Tarvitsemme siis suuria rakenteellisia muutoksia, muun muassa suunnitelman kivihiilen ja turpeen energiakäytöstä luopumiselle vuoteen 2030 mennessä. Suomen kannalta tämä tarkoittaa myös sitä, että metsien käyttöön liittyvistä yliampuvista suunnitelmista, hakkuiden ja bioenergian käytön lisäyksistä on luovuttava. Päästövähennysten lisäksi tarvitaan hiilinielujen vahvistamista jo ennen vuosisadan puoliväliä.

Lähteet: Climate Action Networkin tiedote ja IPCC:n raportti

8.10.2018