Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Luonto-Liitto: Grafiittikaivos vaarantaa Heinäveden alueen arvokkaan ympäristön

Luonto-Liitto: Grafiittikaivos vaarantaa Heinäveden alueen arvokkaan ympäristön

Luonto-Liitto myöntää Siilin piikki -antipalkinnon englantilaiselle Beowulf Mining -yhtiölle sen kaivossuunnitelmasta, joka uhkaa Suur-Saimaan herkkää ekosysteemiä. Yhtiö suunnittelee Heinävedelle grafiittikaivosta useiden luonnosuojelualueiden läheisyyteen. Luonto-Liiton valtuusto myöntää vuosittain Siilin piikin ympäristön kannalta arveluttavista puheista tai teoista.
Luonto-Liitto: Grafiittikaivos vaarantaa Heinäveden alueen arvokkaan ympäristön

Kuva: Christoffer Hjeltnes Støle / CC BY-SA 2.0

Heinävedellä sijaitsee useita Natura-alueita, rantojensuojeluohjelman kohteita sekä osaksi Koloveden kansallispuisto. Luonto-Liitto tuomitsee suunnitelmat kaivosten avaamisesta luonnonsuojelualueille tai niiden läheisyyteen.

“On kestämätöntä, että kaivoksen perustaminen on nykyisen lainsäädännön puitteissa mahdollista alueelle, jossa kaivos vaarantaa tärkeitä luontoarvoja. Heinäveden kaivos on esimerkki kaivosteollisuuteen liittyvistä ongelmista ja kaivoslain uudistamistarpeesta”, toteaa Luonto-Liiton aktiivi ja hallituksen tuleva jäsen Venla Heiskanen Joensuusta.

”Sekä Etelä-Savon maakuntaliiton että Heinäveden kunnan strategioissa korostetaan puhtaan luonnon merkitystä. Kaivoshankkeen kohtaama vastustus paikallisten toimesta kertoo alueen luontoarvojen arvostuksesta.”

Kaivoshanke sijaitsee vain 400 metrin päässä Kermajärvestä, josta osa on Natura-aluetta, ja järvi kokonaisuudessaan on luokiteltu erityistä suojelua vaativaksi vesistöksi. Kermajärvi on korkeusmuodoiltaan syvä ja rotkomainen, jolloin rikkipitoiset päästöt kuormittavat pohjaan kerääntyessään järveä ja sen kautta Suur-Saimaan vesistöä pitkään. Rikkipitoisuus aiheuttaa kaivoksen vaikutuksina ilmansaasteiden lisäksi muun muassa pinta- ja pohjavesien happamoitumista, vesistöjen samentumista ja suolaantumista.

”Kaivoslakia tulee vähintään päivittää, jottei kaivoksia jatkossa perusteta suojelualueille. Lisäksi vesistönsuojelun sekä paikallisyhteisöjen oikeuksien toimeenpanoa on syytä vahvistaa lainsäädännöllä”, kiteyttää Heiskanen.

Lisätiedot:

Venla Heiskanen