Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Älä osta mitään -päivä kannustaa kuluttamaan älykkäästi

Älä osta mitään -päivä kannustaa kuluttamaan älykkäästi

Perjantaina 23.11.2018 vietetään Älä osta mitään -päivää. Päivä toimii vastaliikkeenä kulutushysterialle ja haastaa meidät pohtimaan kulutuspäätöksiämme ja niiden vaikutusta ympäristöön. Teemapäivää vietetään Suomessa vuosittain.
Älä osta mitään -päivä kannustaa kuluttamaan älykkäästi

Kuva: Tommi Turunen

Samana päivänä vietettävä alennusmyyntitapahtuma Black Friday on jo 70-luvulta alkaen ollut hillittömän kulutuksen lähtölaukaus varsinkin USA:ssa. Ilmiö on viime vuosina rantautunut myös Suomeen ja Pohjoismaihin.

Miten voisimme oppia kuluttamaan älykkäästi ja elämään kestävästi? Pystymmekö vastustamaan tavaran lumoa ja olemaan vastuullisia kuluttajia? Miten nuoret voivat auttaa meitä muuttamaan kestämättömiä kulutustapojamme, ja miten me Pohjoismaissa voimme vaikuttaa maailmanlaajuiseen kulutukseen?

Black Friday vs Älä osta mitään

Luonto-Liitto järjestää yhteistyössä Pohjoismaiden ministerineuvoston, Pohjoismaiden neuvoston ja Pohjoismaiden kulttuuripisteen kanssa aiheeseen liittyvän seminaariin Älä osta mitään -päivänä perjantaina 23.11. Helsingissä klo 8.00 alkaen. Aamuseminaari on erinomainen tilaisuus näiden kysymysten pohtimiselle.

Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan!

Ohjelma:

Klo 08:00 Kevyt aamupala

Klo 08:30-08:50 Alustus: Kestävä tulevaisuus
Asiantuntija Jenna Lähdemäki-Pekkinen, Sitra

Klo 08:50-09:30 Paneelikeskustelu
Kansanedustaja Anders Adlercreutz (RKP)
Ympäristökasvatuspäällikkö Malva Green, Luonto-Liitto
Asiantuntija Jenna Lähdemäki-Pekkinen, Sitra
Opiskelija Roosa Laakso, Nuorten Agenda 2030 -ryhmä

Tilaisuuden juontaa Otto Snellman (Luonto-Liitto)

Paikkana: Pohjoismainen kulttuuripiste, Kaisaniemenkatu 9, Helsinki

Tarjoilun vuoksi pyydämme ilmoittautumaan etukäteen (viimeistään 21.11): https://link.webropolsurveys.com/EP/71F19631FF700ADB

Älä osta mitään -päivä Facebookissa

Älä osta mitään -verkkosivut

Pohjoismaiset yhteistyöministerit ovat Sukupolvi 2030 -julistuksessa asettaneet etusijalle kestävän kulutuksen ja tuotannon vuosina 2017–2020. Sukupolvi 2030 -julistuksen tavoitteena on Agenda 2030 -tavoitteiden tehokas toimeenpano Pohjoismaissa.