Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Ajankohtaista / Suomalaiset jäänmurtajat irti Shellin ilmastotuhosta!

Suomalaiset jäänmurtajat irti Shellin ilmastotuhosta!

Järjestämme perjantaina 3.7 suuren mielenosoituksen Shellin arktisia öljynporauksia ja suomalaisten niihin osallistumista vastaan.

Mielenosoitus alkaa klo. 14.30 Kansalaistorilla ja marssi lähtee liikkeellle klo. 15.00 suuntanaan Katajanokalla sijaitseva Arctia Shippingin pääkonttori. Facebook-tapahtuma täällä.

Pelasta Arktis – meidän murtajat irti ilmastotuhosta!

Mielenosoituksen järjestävät:

Greenpeace Suomi, 350 Suomi, Ilmastovanhemmat, Suoma Sámi Nuorat, Helsingin Yliopiston ylioppilaskunta (HYY), Maan ystävät , Luonto-Liitto ja Suomen luonnonsuojeluliitto

.

Mielenosoitus tulee koostumaan sekä perinteisestä mielenosoitusmarssista, että kajakein, kanootein ja venein toteutettavasta mielenosoituskulkueesta eli flotillasta.

Tule mukaan valmistelemaan mielenosoitusta!

Käytännön järjestelyryhmää koordinoi Maria Holopainen, 040 775 0854 , maria.holopainen[at]greenpeace.org

Tule tekemään banderolleja!

Kaikkille avoin banderollityöpaja järjestetään tiistaina 30.6 klo. 14–20 Oranssin tiloissa osoitteessa Kaasutehtaankatu 1, Helsinki, Suvilahden tehdasalueella rakennuksessa 11 (Valvomo).

Tule paikalle tekemään oma kylttisi, banderollisi tai maalamaan yhteisiä banderolleja ja kylttejä. Mitä enemmän erilaisia materiaaleja, sitä näyttävämpi mielenosoitus!

Paikalla on perusvälineet banderollien tekoon: maaleja, kyniä, pensseleitä, kylttejä sekä isompia töitä varten piirtoheitin.

Työpajaan ei tarvitse ilmoittautua erikseen. Voit tulla paikalle milloin haluat ja lähteä milloin haluat.

Miksi mielenosoitus järjestetään?

Arktis sulaa kiihtyvällä vauhdilla. Pohjoisen jäämeren jääpeitteestä on menetetty ilmastonmuutoksen vuoksi 30 vuoden aikana jopa 75%. Merijään sulaessa fossiiliteollisuus siirtyy yhä pohjoisemmaksi poraamaan lisää öljyä ja kaasua. Juuri öljyn liiallinen poltto on aiheuttanut koko arktisen katastrofin.

Shell valmistautuu aloittamaan poraukset heinäkuussa Alaskan pohjoispuolella Tšuktšimerellä.

Suomessa 100% valtion omistama yhtiö Arctia Shipping on vuokrannut kaksi murtajaansa, Nordican ja Fennican samoihin Shellin arktisiin porauksiin. Uudella hallituksella on mahdollisuus irrottaa Suomi arktisesta öljystä.

Lisäksi ilman suomalaisia murtajia, Shellin poraukset tuskin onnistuisivat. Vastaaviin tehtäviin kykeneviä jäänmurtajia on maailmassa vain muutama ja näistä kaksi on juuri Nordica ja Fennica.

Suomalaisten jäänmurtajien osallistuminen Shellin arktisiin öljynporauksiin on selkeä esimerkki Suomen ilmastopolitiikan ristiriidasta.

Suomi on sitoutunut ilmastopolitiikassaan kahden asteen tavoitteeseen eli siihen, että ilmaston lämpeneminen rajoitetaan kahteen asteeseen. Kansainvälisen energiajärjestö IEA:n mukaan tavoite vaatii sitä, että kaksi kolmasosaa jo tunnetuista fossiilivarannoista jätetään maahan.

Tammikuussa 2015 Nature-lehdessä julkaistun artikkelin mukaan kahden asteen tavoitteen saavuttaminen vaatii sitä, että kaikki arktinen öljy ja kaasu jätetään poraamatta ja polttamatta.

Suomalaisen valtionyhtiön strategian rakentaminen sen varaan, että ilmastonmuutosta ei edes yritetä rajoittaa eikä kahden asteen tavoitetta koeteta saavuttaa, on kestämätöntä.

Lisätietoja mielenosoituksesta:

Olli Tiainen