Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Ajankohtaista / IPCC:n johtaja Rajendra Pachauri tapasi kansalaisjärjestöjen edustajia Helsingissä

Puolen tunnin epämuodolliseen ja mukavaan keskustelutilaisuuteen mahtui paljon kiinnostavia teemoja ilmastonmuutoksen kieltäjistä kansalaisjärjestöihin ja niiden tärkeyteen ilmastonmuutoskeskustelussa.

IPCC:n johtaja Rajendra Pachauri vieraili Luonto-Liiton toimistolla.

Viime viikolla julkaistiin hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneeli IPCC:n viidennen arviointiraportin yhteenveto (www.ipcc.ch). Rajendra Pachaurin mukaan raportin tärkeimpiä viestejä ovat muun muassa ilmaston hyvin varma lämpeneminen sekä se, että muutos johtuu ihmisen toiminnasta.

Suomalaisten on havahduttava myös siihen, että arktinen alue lämpenee ennusteiden mukaan muuta maailmaa selvästi nopeammin ja enemmän. Myös meren pinta nousee, ja äärimmäiset sääilmiöt lisääntyvät tulevaisuudessa.

Pachaurin mielestä kansalaisjärjestöjen tulisi ongelmien esiin nostamisen lisäksi tuoda myös ratkaisumahdollisuuksia keskusteluun. Hän painotti julkisen keskustelun tärkeyttä.

Tapaamisessa keskusteltiin myös ilmastonmuutoksen kieltäjistä, joiden asema on hyvin vahva anglosaksisessa maailmassa. Erityisesti Yhdysvalloissa kieltäjien toiminta on hyvin organisoitua ja rahoitettua. Suomessakin on hyvä muistaa, että kieltämiskeskustelun taustalta löytyy maailmanlaajuisesti merkittäviä taloudellisia intressejä.

Tällä hetkellä kieltäjät ovat valinneet väitteidensä kärjeksi tasaisen kauden lämpötiloissa, jota väitetään lämpenemisen pysähtymiseksi. Tästä ei kuitenkaan ole kysymys, vaan Pachauri sanoi esitettyjä väitteitä perusteettomiksi. Kolme viimeistä vuosikymmentä ovat olleet maailmanlaajuisesti lämpimämpiä kuin yksikään aikaisempi vuosikymmen vuodesta 1850 alkaen.

Viime vuosikymmeninä lämpötila on noussut ikään kuin portaalta toiselle: tasaista vaihetta on aina seurannut nopean lämpenemisen vaihe. Rajendra Pachauri painottikin kokonaistarkastelun tärkeyttä, kun arvioidaan ilmastonmuutoksen kieltäjien argumentteja.

Ilmastonmuutos näkyy maapallon ilmastossa jo nyt monin tavoin. Sen lisäksi, että maapallon keskilämpötila on jo noussut lähes asteella, on hyvä muistaa, että maapallon alailmakehän lämpeneminen on vain yksi tekijä, jonka avulla ilmastonmuutosta voi mitata. Myös esimerkiksi lämpenevät meret, kohoava meren pinta ja sulavat jäätiköt kertovat ilmaston muuttuvan.