Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Ajankohtaista / Heta Hyvärinen Luonto-Liiton vs. toiminnanjohtajaksi

Heta Hyvärinen Luonto-Liiton vs. toiminnanjohtajaksi

Luonto-Liiton vs. toiminnanjohtajana aloitti maaliskuun alussa helsinkiläinen Heta Hyvärinen, joka sijaistaa Leo Straniusta vuoden loppuun saakka.
Heta Hyvärinen Luonto-Liiton vs. toiminnanjohtajaksi

Kuva: Hanna Heikkilä

Luonto-Liitto ei ole Hyväriselle aivan uusi tuttavuus, sillä hän on ollut järjestön jäsen jo yli 20 vuotta sekä työskennellyt Uudenmaan piirin aluesihteerinä ja kerhosihteerinä vuosien 2003–2006 aikana. Työnsä ohessa Hyvärinen veti myös lasten luontokerhoja, joista hänellä on hienoimmat Luonto-Liitto-muistot.

– Jos lapsena oppii olemaan luonnossa, herää myös halu suojella sitä. Ei tule heti mieleen vastaavaa järjestöä, joka toteuttaisi samalla tavalla luonnonharrastusta ja ympäristökasvatusta Suomessa. Luonto-Liiton luontokerhotoiminta ja ympäristökasvatus ovat sydäntäni lähellä nyt myös sen vuoksi, että minulla itselläni on pieni lapsi.

Hyvärisen mukaan on tärkeää, että Luonto-Liitto on läsnä kouluissa kouluvierailuiden muodossa.

– Meidän kohderyhmämme, lapset ja nuoret, ovat siellä, joten myös meidän tulee olla paikan päällä. Kun vierailuilla on selkeä teema, kerromme asioita, joita ei välttämättä opi koulussa.

Toiminnanjohtajan mielestä järjestön tehtävänä on myös vaikuttaa ajankohtaisiin luonnonsuojelu- ja ympäristökasvatusasioihin ja nostaa esiin myös sellaisia asioita, joita muut eivät ehkä huomaa tai eivät puutu niihin.

– Esimerkiksi viime lauantaina käynnistyi Luonto-Liiton Lähimetsät haltuun -kampanja, jolla kannustamme ihmisiä liikkumaan metsissä ja osallistumaan lähimetsiä koskevaan päätöksentekoon. Valitettavan usein lähimetsien merkitys huomataan vasta silloin, kun niitä ollaan jo raivaamassa, jolloin osallistuminen on myöhäistä.

Hyväriseltä löytyy vankkaa järjestökokemusta vuosien ajalta. Hän on työskennellyt Luonto-Liiton lisäksi muun muassa Eettisen kaupan puolesta (Eetti) ry:ssä toiminnanjohtajana, Kirkon ulkomaanavun nuorisoverkosto Changemakerin koordinaattorina sekä ollut Youth and Environment Europen (YEE) hallituksessa edustamassa Luonto-Liittoa. Hän on ollut myös vapaaehtoistöissä Kepan Etelän vapaaehtoisohjelman kautta Tansaniassa paikallisessa ympäristöjärjestössä.

Hyvärinen on valmistunut ympäristötieteistä Jyväskylän yliopistosta, lisäksi hänellä on luonto- ja eräoppaan koulutus. Luontosuhdettaan hän kuvaa urbaaniksi, ja lempipaikkakin löytyy läheltä kaupunkia.

– Olen tehnyt luonto-opastuksia Nuuksiossa, jonka polut ovat tulleet tutuksi. Paikka onkin todella hieno, siellä on upeita maisemia ja monimuotoista luontoa. On uskomatonta, että näin läheltä isoja kaupunkeja löytyy näin hienoja paikkoja.

Lisätietoja:

Heta Hyvärinen