Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Ajankohtaista / Haastattelussa Luonto-Liiton valtuuston uusi puheenjohtaja Tuomo Lindholm

Haastattelussa Luonto-Liiton valtuuston uusi puheenjohtaja Tuomo Lindholm

Ajan lipuessa eteenpäin myös Luonto-Liiton valtuuston puheenjohtaja vaihtuu. Entisen puheenjohtaja Ville Laitisen lähtiessä kohti uusia seikkailuja valtuustossa ottaa ohjat Tuomo Lindholm.
Haastattelussa Luonto-Liiton valtuuston uusi puheenjohtaja Tuomo Lindholm

Lindholm retkeilee säässä kuin säässä.

Aloittaisitko kertomalla hieman itsestäsi vapaamuotoisesti?

Olen 28 -vuotias viime syksynä maantieteestä valmistunut luontoliittolainen ja kansalaisaktiivi. Olen toiminut aikaisemmin kaksi kautta Luonto-Liiton hallituksen puheenjohtajana, tehnyt Savo-Karjalan luontopiirissä leiri- ja retkitoimintaa sekä ympäristöpoliittista vaikuttamista.

Luonto-Liiton jäsen olen ollut syntymästä saakka. Olen fanaattinen retkeilijä ja palavasydäminen luonnonsuojelija. Tarkastelen luontoa mieluiten ihmistoiminnan sisällyttävän maisemien ja ekosysteemien tasolla.

Mistä asioista olet erityisesti kiinnostunut ympäristön- ja luonnonsuojelussa?

Minulle läheisimmät kysymykset ovat ilmastonmuutos, Itämeren suojelu sekä kansallispuisto- ja suojelualueverkon kehittäminen.

Ilmastonmuutos on globaali megatrendi, joka uhkaa ihmisten ja lähes kaikkien muiden olentojen elinehtoja planeetallamme. Ilmastonmuutos läpileikkaa monia ekologisia ja sosiaalisia kysymyksiä: se täytyy huomioida melkein kaikessa toiminnassa, oli kyse sitten yksilön elämästä tai yhteiskunnallisten rakenteiden muuttamisesta.

Miksi hakeuduit Luonto-Liiton valtuuston puheenjohtajaksi?

Kaipuu maailmanparantamiseen on ollut kova, sillä hyvät uutiset ovat viime vuosina olleet melko harvassa. Luonto-Liitto on minulle tärkeä järjestö, jota olen mielelläni mukana kehittämässä. Valtuustosta käsin uskon voivani antaa kokemukseni järjestön nykyisten aktiivien käyttöön astumatta liikaa heidän varpailleen.

Mikä on mielestäsi tärkeintä luonnonsuojelun kannalta juuri nyt?

Luonnonsuojelun kannalta tärkeintä olisi muuttaa globaalia yhteiskunta- ja talousjärjestelmää. Sen ei pitäisi perustua jatkuvaan materiaalisen tuotannon kasvuun, joka johtaa kiihtyvään kilpailuun niukkenevista resursseista. Nykyiset rakenteet johtavat luonnon tuhoutumiseen ja maailmanlaajuisten järjestelmien häiriintymiseen.

Jos haluaa uudistaa rakenteita, on välttämätöntä muuttaa myös arvoja ja kulttuuria. Sivistyksen kerryttämisen pitää olla arvokkaampaa kuin pääoman haalimisen, ja järjen ääneksi tulee nostaa oman edun tavoittelun sijaan tasa-arvo ja empatia.

Ympäristöongelmat ovat ihmisen luomia. Siksi niiden korjaamiseksi täytyy muuttaa ihmistoimintaa ja yhteiskuntaa. Muuten vain lievitämme oireita emmekä hoida sairautta.

Haluatko vielä sanoa jotakin?

Luonnon ja Luonto-Liiton kannalta tärkeintä on satojen vapaaehtoisten, ja pienen työntekijäjoukon, toiminta ympäristökasvatuksen, luonnonharrastuksen ja poliittisen vaikuttamisen saralla. Tähän työhön soisi kaikkien ihmisten osallistuvan.

Muistakaa kuitenkin myös pitää hauskaa sekä nauttia luonnosta ja toisistanne. Jatkakaa!

Lisätiedot:

Luonto-Liiton liittovaltuusto on järjestön ylintä valtaa käyttävä elin, joka linjaa järjestön toiminnan painopisteet. Lindhomin lisäksi valtuustoon valittiin 16 jäsentä Luonto-Liiton piireistä ja toimintaryhmistä ympäri maan.

Luonto-Liitto on lasten ja nuorten valtakunnallinen luonnonharrastus- ja ympäristönsuojelujärjestö.

Tuomo Lindholm
Luonto-Liiton liittovaltuuston puheenjohtaja