Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / Ajankohtaista / Luonto-Liiton uudistettu leirikansio julkaistu

Luonto-Liiton uudistettu leirikansio julkaistu

Luonto-Liiton leirikansio eli opas luontoleirin järjestäjille ja ohjaajille on uudistettu. Leirikansioon on koottu tuhti tietopaketti ympäristökasvatuksesta, ohjauksesta ja leiriohjelmista.

Legendaarisen LeKan eli leirikansion käytännönläheisillä ohjeilla saadaan asiat leirillä rullaamaan. Kansiosta löytyvät ohjeet ja ideat niin kokkaukseen, ensiapuun, punkkien torjuntaan kuin erityistä tukea tarvitsevien leiriläisten kanssa toimimiseen. Leirikansiosta löytyvät leirikonkareiden kokemukset ja vinkit, joilla pulmatilanteita voi leirillä purkaa.

Luonto-Liitto on ollut edelläkävijä lasten ja nuorten luontoharrastus- ja ympäristökasvatustoiminnassa. Eri puolilla Suomea järjestettävillä luontoleireillä tarjotaan lapsille, nuorille ja perheille myönteisiä ja hyvinvointia lisääviä luontokokemuksia. Luontoleirit ovat olleet monelle leiriläiselle ja ohjaajille merkittäviä elämänkokemuksia ja luoneet uusia ystävyyssuhteita, opettaneet uutta ja jopa vaikuttaneet ammatinvalintaan. Luonto-Liiton vapaaehtoisten ja leirikonkareiden uudistama leirikansio auttaa tulevia ohjaajia elämyksellisten ja onnistuneiden luontoleirien järjestämisessä.

”Toivon, että leirikansio tuo varmuutta ja uutta intoa leirinohjaamiseen niin uusille kuin vanhoillekin leirityöläisille. Luonto-Liiton leireillä lapset ja nuoret nähdään jo nyt yksilöinä, joilla on kaikilla omat erilaiset tarpeensa. Uskon, että kansio auttaa huomioimaan leiriläisen yksilöllisiä tarpeita entistä paremmin ja auttaa näin meitä johdattamaan yhä uusia leiriläisiä positiivisten luontokokemusten äärelle,” sanoo Luonto-Liiton puheenjohtaja Varpu Määttänen, joka on ollut ohjaajana ja johtajana useilla luontoleireillä.

Uusi leirikansio (pdf) löytyy täältä.