Sijainti: Pääsivu / Luonto-Liiton koronavirusohjeistus / joulukuu 2020

Luonto-Liiton koronavirusohjeistus / joulukuu 2020

Tämä ohjeistus koskee kaikkea Luonto-Liiton, myös sen piiriyhdistysten, toimintaa.

Luonto-Liiton toiminnassa noudatetaan voimassa olevia kansallisia ja alueellisia suosituksia, sekä muutenkin pyritään toimimaan niin, etteivät osallistujat ole vaarassa saada koronatartuntaa. Käytämme tervettä järkeä ja järjestämme toimintaa niin, että kaikilla halukkailla on turvallinen olo osallistua toimintaa.

Kokoontumisrajoituksia ja muita, esimerkiksi harrastustoimintaan liittyviä rajoituksia noudatetaan. Tapahtuman järjestäjän vastuulla on selvittää alueensa voimassa olevat viranomaissuositukset. Luonto-Liiton keskustoimisto voi auttaa tarvittaessa, mutta järjestömme ei tee omia linjauksia, vaan noudattaa asiantuntijatahojen suosituksia.

Kokoukset järjestetään pääosin etäyhteyksin. Jos kokoonnutaan kasvokkain, huolehditaan turvaväleistä ja hyvästä käsihygieniasta. Osallistujat eivät saa joutua epätasa-arvoiseen asemaan sen perusteella, osallistuvatko etäyhteyksin vai ovatko paikan päällä.

Tapahtumien peruminen tai siirtäminen on mahdollista lyhyelläkin varoitusajalla.

Tapahtumista, joissa ollaan lähikontaktissa muiden kanssa, pyritään pitämään osallistujalistaa yhteystietoineen, jotta mahdolliset tartuntaketjut pystytään jäljittämään. Osallistujalistaa säilytetään kaksi viikkoa tapahtuman loputtua, jonka jälkeen se hävitetään. Osallistujien tietosuoja huomioidaan.

Ohje on voimassa toistaiseksi, ja liittohallitus päivittää sitä tarvittaessa.