Sijainti: Pääsivu / Luonto-Liiton koronavirusohjeistus (piirit, leirit, tapahtumat)

Luonto-Liiton koronavirusohjeistus (piirit, leirit, tapahtumat)

Luonto-Liiton suositus on noudattaa viranomaissuosituksia. Suomen hallitus on suositellut, että tartuntojen vähentämiseksi tulee rajoittaa kaikkea ei-välttämätöntä toimintaa, kuten lähikontakteja harrastetoiminnassa ja muulla vapaa-ajalla. Kaikki suuret kokoontumiset on peruttu.

Maan hallitus totesi maanantaina 16.3.2020 Suomen olevan poikkeusoloissa koronavirustilanteen vuoksi. Päätökset ja suositukset saatetaan voimaan valmiuslain, tartuntatautilain ja muun lainsäädännön mukaisesti. Tätä varten hallitus antoi valmiuslain käyttöönottoasetuksen eduskunnalle tiistaina 17. maaliskuuta 2020.

Valtioneuvosto tiedotti 30.3.2020, että rajoitustoimet koronavirustartuntojen leviämisen hidastamiseksi ja riskiryhmien suojelemiseksi jatkuvat vähintään 13.5.2020 asti

Lue Suomen hallituksen linjaukset täältä: https://yle.fi/uutiset/3-11260395

Luonto-Liitto linjaa, että:

• Ryhmämuotoinen kerho- ja tapahtumatoiminta keskeytetään ainakin 31.5. saakka.
  • Kaikki liiton ja piirien tapahtumat ja koulutukset siirretään, perutaan tai järjestetään mahdollisuuksien mukaan virtuaalisesti. Kevätpäivät siirretään syksyyn.
  • Vapaaehtoisten, sidosryhmien ja luottamushenkilöiden kokoukset järjestetään ensi sijassa Teamsin tai muiden etäohjelmien välityksellä, myös kevätvaltuusto.
  • Liiton toimiston henkilöstö määrätään etätyöhön, kun se työtehtävät huomioiden on mahdollista.
  • Suljetaan järjestöjen kokoontumistilat.

Erityisen tärkeää tämä on riskiryhmiin kuuluvien suojelemiseksi. Kansalaisten tulee noudattaa erityistä harkintaa ja varovaisuutta riskiryhmien kanssa asioidessa. Riskiryhmiin kuuluvat ikääntyneet tai perussairaat.

Luonto-Liitto seuraa valtakunnallisia viranomaissuosituksia aktiivisesti ja päivitämme niiden pohjalta omia linjauksiamme. Tiedotamme piirejämme, työntekijöitämme ja jäsenistöämme mahdollisimman ajantasaisesti.

Huomioikaa myös kuntien ohjeistukset

Piirien jäsenistön on hyvä huomioida erityisesti kuntien ohjeet esim. pienempimuotoisten tapaamisten/toiminnan järjestämisessä, koska kuntien tilanteet voivat vaihdella. Maan hallituksen suositus koskee siis ryhmämuotoista harrastustoimintaa.

Tärkeintä on nyt asettaa ennen kaikkea turvallisuus ja jäsenistömme, työntekijöidemme sekä vapaaehtoistemme terveys edelle.

Tässä tilanteessa ohjeistus on sama kuin kaikessa työssä – jos epäilet saaneesi tartunnan, jää kotiin (kts. yleistä tietoa tämän tiedonannon lopusta). Mitään toimintaa tai tapaamista ei kannata järjestää, jos jollakulla on flunssankaltaisia oireita tai epäilee sairastuneensa.

Kesäleirit

Kesäleirien suunnittelu tehdään varmuuden vuoksi niin, että suurin osa leireistä järjestetään aikaisintaan heinäkuun puolen välin jälkeen. Käytännöt kuitenkin vaihtelevat piireittäin ja kannattaa olla yhteydessä suoraan piiriin ja / tai katsoa heidän verkkosivuiltaan.

Ajankohtaista tietoa

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) seuraa valtakunnallista ja kansainvälistä tilannetta ja antaa päivittyvää ja ajankohtaista tietoa osoitteessa www.thl.fi.