Search results

207 hakutulos(ta) sopii hakuehtoihin.
Filter the results.
Sisältötyyppi

Uudemmat kuin

Sort by relevance · date (newest first) · alphabetically
Metsähallituslain uudistus on heikosti valmisteltu
Luonto-Liiton mielestä Metsähallitusta koskevan lainsäädännön uudistaminen on valmisteltu kestämättömällä tavalla. Yhteisiä maitamme ja vesiämme koskevan lainsäädännön uudistustyön tulisi olla mahdollisimman avointa ja osallistavaa. Pyynnöistä huolimatta keskeisiä sidosryhmiä ei päästetty lakiuudistusta koskeviin kuulemistilaisuuksiin. Suuren julkisen paineen seurauksena lakiluonnos saatiin lopulta nopealle lausuntokierrokselle, mutta jälleen lausuntopyyntö lähetettiin vain suppealle joukolle sidosryhmiä. Metsähallitus hallinnoi noin kolmasosaa Suomen pinta-alasta. Näin suurta julkista maa- ja vesiomaisuutta koskevan lainsäädännön uudistustyötä ei saa valmistella suljettujen ovien takana.
Soidensuojeluohjelma vesitettiin
Suomen luonnonsuojeluliiton ja Luonto-Liiton mielestä soidensuojelun täydennysohjelma vesittyi. Järjestöt jättivät eriävän mielipiteen valmistelutyöryhmän loppuraporttiin.
Metsähallitus romuttamassa soiden suojelun
Soidensuojelun täydennysohjelma on saamassa karun päätöksen. Luontojärjestöt vetoavat ministeri Tiilikaiseen, jotta tämä pelastaisi soiden suojelupaketista valtionmaiden 50 000 hehtaarin osuuden.
Located in Ajankohtaista / Tiedotteet
Lausunto Itä-Lappiin perustettavia valtion luonnonsuojelualueita koskevista asetusluonnoksista
Luonto-Liitto esittää parannuksia Itä-Lappiin perustettavien valtion luonnonsuojelualueiden rajauksiin.
Located in Ajankohtaista
Soidensuojeluohjelma mahdollista vielä pelastaa
Ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonen ei kertonut tänään Helsinkiin koolle kutsumansa suopäivän päätteeksi ratkaisuaan tai edes aikataulua soidensuojelulle. Suomen luonnonsuojeluliitto ja Luonto-Liitto jättivät ministerille ennen tilaisuutta ratkaisuehdotuksensa soidensuojeluohjelman toteuttamiseksi vielä tällä hallituskaudella.
Located in Ajankohtaista / Tiedotteet
Yksinkertaistava uutisointi hankaloittaa kokonaiskuvan muodostamista ilmastonmuutoksesta
Luonto-Liitto kommentoi Helsingin Sanomien uutista, jossa käsiteltiin ilmastonmuutosta metsätaloudelle hyödyllisenä ilmiönä.
Located in Ajankohtaista / Tiedotteet / Ajankohtaista
Metsähallituksen suojelupäätös on riittämätön – luontojärjestöt suljettiin valmistelun ulkopuolelle
Metsähallitus on tänään julkaissut valtion maita koskevan, 13 000 hehtaaria koskevan suojelupäätöksen. Luonnonsuojelujärjestöjen mielestä päätös on askel oikeaan suuntaan, mutta esityksen pinta-ala on riittämätön. Lisäksi päätöksen valmistelussa unohdettiin täysin avoimuus ja sidosryhmien osallistaminen.
Located in Ajankohtaista / Tiedotteet
Hatarasti perusteltu ötökkälaki aiheuttaisi haittaa metsänomistajille ja luonnolle
Hallituksen esitys metsätuhojen torjuntaa koskevaksi laiksi, eli niin sanottu ötökkälaki, on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Lainsäädäntöön esitetyt muutokset lisäävät toteutuessaan metsänomistajan velvollisuuksia ja kustannuksia sekä aiheuttavat suuria haittoja metsäluonnon monimuotoisuudelle. Tutkimustietoon perustuva näyttö kiristysten tarpeellisuudesta puuttuu.
Located in Ajankohtaista / Tiedotteet
Kansallisomaisuus turvaan - valtion maiden suojeluesitys
Luontojärjestöt julkaisivat syksyllä 2012 mittavan suojeluesityksen valtion omistamista arvokkaista metsä- ja suoalueista. Kansallisomaisuus turvaan -esitykseen on rajattu yli 500 kohdetta, yhteispinta-alaltaan n. 150 000 hehtaaria.
Located in Miksi suojella metsää? / Suojeluesityksiä
Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi metsätuhojen torjuntaa koskevaksi laiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Luonto-Liitto toteaa seuraavaa.