Search results

102 hakutulos(ta) sopii hakuehtoihin.
Filter the results.
Sisältötyyppi

Uudemmat kuin

Sort by relevance · date (newest first) · alphabetically
Kevätseuranta 2019: Varhainen kevään alku toi äkkivihreyden
Kesäkuun ensimmäisen viikonlopun myötä kevät on vaihtunut kesään pohjoista Suomea myöten. Luonto-Liiton Kevätseuranta on päättynyt.
Luonto-Liiton Kevätseuranta: Kesän kynnyksellä
Toukokuun lopulla kesä tekee tuloaan koko maassa. Tervapääskyt ovat kiitäneet Pohjois-Pohjanmaan Pudasjärvelle asti, ja käki kukkuu jo Sodankylässä.
Located in Ajankohtaista / Tiedotteet
Käki kukkuu ja tuomi tuoksuu
Kevätseurantaan ilmoitetut havainnot haarapääskyistä ja käen kukunnasta kertovat, että kesä on eteläisessä Suomessa aivan nurkan takana. Kesän alkamista lupailevat myös mustikan ja tuomen kukinta.
Located in Ajankohtaista / Tiedotteet
Huhtikuu puhkesi lehteen ja kukkaan
Viides Kevätseuranta-viikonloppu alkoi lähes kesäisissä merkeissä kirsikkapuiden ja valkovuokkojen kukkiessa huhtikuun lopulle epätavallisen lämpimässä säässä. Upea ulkoilusää innosti kevään havainnoitsijat liikkeelle, sillä viikonlopun aikana ilmoitettiin yli tuhat Kevätseurannan havaintoa.
Located in Ajankohtaista / Tiedotteet
Siilit ja matelijat heräsivät, sammakoiden kutu on aluillaan
Viileän ajanjakson jälkeen kevät on palannut takaisin raiteilleen hyvin aurinkoisen ja lämpimän sään saattelemana. Keväässä tapahtuu nyt paljon. Kevätseurannan neljäs havaintoviikonloppu toi runsaasti uusia havaintoja niin kasveista kuin eläimistäkin. Kevät etenee havaintojen perusteella kohti pohjoista.
Lämpö sai kevääseen vauhtia
Kevätseurannan kolmas viikonloppu 30.–31.3. toi mukanaan lämpimän sään ja suuren määrän uusia lajihavaintoja. Etenkin Etelä-Suomessa kevät etenee jo vauhdikkaasti. Kevään merkkejä voi havaita jo pohjoisessakin, vaikka siellä vallitsevat vielä melko talviset olosuhteet.
Vesistöt ja rannat kutsuvat Kevätseurantaan
Luonto-Liiton perinteinen Kevätseuranta käynnistyy tänä vuonna tavanomaista leudommassa säässä lumipeitteen ja jäiden hiljalleen sulaessa. Ehkäpä tulevana viikonloppuna havaitaan jo ensimmäisiä kevätlajeja.
Ensimmäiset leskenlehdet aloittelevat kukintaansa
Kevään merkit olivat vielä vähissä pääsiäisviikonloppuna, jolle osui kolmas Kevätseurannan havainnointiviikonloppu. Auringonpaiste sai kuitenkin havainnoitsijat liikkeelle ja onnekkaimmat löysivät viikonlopun aikana pälvistä ja ojanpientareilta ensimmäiset leskenlehdet kukassa.
Located in Ajankohtaista / Tiedotteet
Kevät toi lehdet puihin ja piknikit puistoihin
Viime viikkojen lämpimämpi sää sai kevään kuromaan kiinni viivästynyttä aikatauluaan. Kevätseurannassa haarapääskyhavaintoja on tehty jo Lappia myöten, ja koivunlehdetkin ovat viimein puhkeamassa Pohjois-Suomeen.
Located in Ajankohtaista / Tiedotteet
Käki kukkuu jo räntäsateesta huolimatta
Ensimmäiset käet kukkuvat säätä pelkäämättä eteläisimmässä Suomessa. Kevätseurannan mukaan viileä kevät on hidastanut käkien muuttoa, sillä keskimäärin tähän aikaan käet ovat jo yleistyneet Keski-Suomea myöten. Käki on monelle tuttu ja äänen perusteella helposti havaittava laji.