Search results

115 hakutulos(ta) sopii hakuehtoihin.
Filter the results.
Sisältötyyppi

Uudemmat kuin

Sort by relevance · date (newest first) · alphabetically
Kevät jäi tänä vuonna erityisen lyhyeksi
Viivästynyt kevään saapuminen ja lopulta nopea säätilan lämpeneminen tekivät tämän vuoden keväästä poikkeuksellisen lyhyen. Terminen kevät jäi lyhyeksi, sillä pian sen alkamisen jälkeen siirryttiin jo termiseen kesään.
Located in Ajankohtaista / Tiedotteet
Vieraile tänä keväänä perinnemaisemissa!
Kevätseurannalla on vuosittain vaihtuva teema, joka tänä vuonna on perinnemaisemat. Teemojen on sekä tarkoitus monipuolistaa Kevätseurantaa että nostaa esiin Suomen luonnon monimuotoisuutta. Nyt kevään edetessä niityt ja kedot alkavatkin paljastua lumivaipan alta ja on aika kääntää katseet erilaisiin perinnekasvillisuustyyppeihin ja niille ominaisiin lajeihin. Täydessä kukoistuksessaan perinnebiotoopit ovat kuitenkin vasta loppukeväästä.
Poikkeuksellisen viileä kevät näkyy Kevätseurannassa
Tämän kevään sää on ollut Ilmatieteenlaitoksen mukaan tavanomaista viileämpi. Suurta osaa maata peittää edelleen lumivaippa ja yöpakkasia esiintyy varsinkin Keski- ja Pohjois-Suomessa. Viileä sää ja myöhäinen kevät näkyvät myös Kevätseurannan havaintomäärissä.
Vesistöt ja rannat kutsuvat Kevätseurantaan
Luonto-Liiton perinteinen Kevätseuranta käynnistyy tänä vuonna tavanomaista leudommassa säässä lumipeitteen ja jäiden hiljalleen sulaessa. Ehkäpä tulevana viikonloppuna havaitaan jo ensimmäisiä kevätlajeja.
Lämpö sai kevääseen vauhtia
Kevätseurannan kolmas viikonloppu 30.–31.3. toi mukanaan lämpimän sään ja suuren määrän uusia lajihavaintoja. Etenkin Etelä-Suomessa kevät etenee jo vauhdikkaasti. Kevään merkkejä voi havaita jo pohjoisessakin, vaikka siellä vallitsevat vielä melko talviset olosuhteet.
Located in Ajankohtaista / Tiedotteet
Huhtikuu puhkesi lehteen ja kukkaan
Viides Kevätseuranta-viikonloppu alkoi lähes kesäisissä merkeissä kirsikkapuiden ja valkovuokkojen kukkiessa huhtikuun lopulle epätavallisen lämpimässä säässä. Upea ulkoilusää innosti kevään havainnoitsijat liikkeelle, sillä viikonlopun aikana ilmoitettiin yli tuhat Kevätseurannan havaintoa.
Located in Ajankohtaista / Tiedotteet
Käki kukkuu ja tuomi tuoksuu
Kevätseurantaan ilmoitetut havainnot haarapääskyistä ja käen kukunnasta kertovat, että kesä on eteläisessä Suomessa aivan nurkan takana. Kesän alkamista lupailevat myös mustikan ja tuomen kukinta.
Kevätseuranta 2019: Varhainen kevään alku toi äkkivihreyden
Kesäkuun ensimmäisen viikonlopun myötä kevät on vaihtunut kesään pohjoista Suomea myöten. Luonto-Liiton Kevätseuranta on päättynyt.
Kevätseuranta kuuluu kaikille
Kuluneella viikolla etelässäkin on satanut vielä runsaasti lunta, eikä sää ota lämmetäkseen. Vaikka takatalvi hieman latistaakin kevätmieltä, Luonto-Liiton Kevätseuranta innostaa lähtemään ulos ja tarkkailemaan heräävää luontoa. Kevät kun tulee varmasti - tänä vuonna vain hieman hitaammin.
Located in Ajankohtaista / Tiedotteet
Kevät kukkii jo Etelä-Suomessa, muuttolinnut lentävät kohti pohjoista
Kevät etenee vauhdilla Etelä-Suomessa. Suurimmassa osassa Suomea kevät on kuitenkin vasta alkamassa.