Sijainti: Pääsivu / 200 ilmastokirjettä eduskuntaan -kampanja starttaa toukokuussa!

200 ilmastokirjettä eduskuntaan -kampanja starttaa toukokuussa!

Luonto-Liiton ilmastoryhmän 200 ilmastokirjettä eduskuntaan -kampanja kutsuu Luonto-Liittolaiset ja muut ilmastohuolestuneet vauvasta vaarin kirjoittamaan kantaaottavia kirjeitä kansanedustajille. Kampanja toteutetaan toukokuun aikana. Varmistetaan yhdessä, ettei ilmastokriisin ratkaisu jää koronan varjoon!

200 ilmastokirjettä eduskuntaan -kampanja on Luonto-Liiton ilmastoryhmän nuorten järjestämä kirjekampanja. Kampanjan aikana toukokuussa ilmastohuolestuneet kansalaiset lähettävät kirjeitä kansanedustajille - tavoitteena on postittaa jokaiselle kansanedustajalle vähintään yksi kirje.

Yle raportoi huhtikuun alussa, että lähes puolet kansanedustajista on valmiita tinkimään ilmastotoimista koronan vuoksi. Ilmastotoimista joustaminen ei kuitenkaan ole vaihtoehto, sillä niillä on jo tulenpalava kiire. YK:n ympäristöohjelma (UNEP) on arvioinut, että kasvihuonekaasupäästöjen pitäisi vähentyä globaalista 7.6 %, vuosien 2020-2030 aikana, jotta ilmaston lämpeneminen saataisiin pysäytettyä 1,5 asteeseen1. Tämä ei ole näillä näkymin toteutumassa.

Tänä keväänä hallitus on kuitenkin osoittanut kriisivalmiutensa. Poliittiset ryhmät ovat tehneet vaikeita päätöksiä nopeasti yhteisvoimin. Asiantuntijoihin on luotettu päätöksenteossa. Toimien keskiössä on ollut ihmisten hyvinvoinnin takaaminen. Nyt on siis avainhetki muistuttaa päättäjiä ihmisen ja koko planeetan hyvinvointia uhkaavista ympäristökriiseistä: ilmastonmuutoksesta ja luonnon monimuotoisuuden heikkenemisestä. Tähän pyrkii 200 ilmastokirjettä eduskuntaan -kampanja.

Jokainen kampanjan osallistuja valitsee yhden kansanedustajan, jolle jakaa tarinansa: kertoo omasta ilmastohuolestaan, unelmoi kestävämmästä tulevasta ja kannustaa poliitikkoa vaikeassa tilanteessa. Kirjeillä päättäjiä muistutetaan siitä, mikä on tärkeää: ilmastotoimiin on sitouduttava.

Lue lisää ja osallistu kampanjaan: www.200ilmastokirjetta.fi/

Seuraa kampanjaa myös somessa:

Instagram (@200ilmastokirjetta): www.instagram.com/200ilmastokirjetta/?igshid=1k9b0ju2pxkb1 #200ilmastokirjettä

Facebook-tapahtuma: www.facebook.com/events/576210123247949/

Lisätiedot:

Emma Sairanen, Luonto-Liiton ilmastoryhmän puheenjohtaja ja kampanjan koordinaattori

info@200ilmastokirjetta.fi

Puh. 0400 852 953

[1] https://unfccc.int/news/cut-global-emissions-by-76-percent-every-year-for-next-decade-to-meet-15degc-paris-target-un-report